Zo zet je jezelf neer als merk

28 mei 2016 door Monique Zwanenburg

Naar schatting spenderen Nederlandse bedrijven ongeveer €285 per inwoner aan adverteren in 2016. In de VS is dit zelfs bijna het dubbele: €550 (bron: eMarketer). Er gaat dus veel geld en tijd om in het promoten van producten, diensten of het merk zelf. Maar heb je je wel eens afgevraagd hoe je jezelf neerzet als merk? Dit is hoe je jezelf op de kaart kan zetten om succesvol te solliciteren.

De werkwijze die grote merken hanteren, kan jij ook gebruiken voor jezelf. Merken gaan allereerst na wie hun klanten en concurrentie zijn. Dat betekent dat jij moet nagaan wat het profiel is van de toekomstige werkgevers waarin jij geïnteresseerd bent. Bedenk ook in welk opzicht jij je onderscheidt van andere sollicitanten. Welke capaciteiten heb jij die iemand anders niet heeft? Op basis van deze inzichten kan je jezelf neerzetten als een relevant en uniek merk.

Vervolgens hebben merken een aantal bepalende elementen waardoor klanten de merken sneller kunnen herkennen en vertrouwen. Dat zijn bijvoorbeeld goede online vindbaarheid, eenduidige huisstijl en professionaliteit uitstralen.

Online vindbaarheid
Wat doe je als je meer informatie ergens over wilt? Precies, je gaat naar Google en zoekt het op. Dit is precies wat een recruiter doet als hij meer over jou te weten wilt komen. Vervolgens ziet hij zoekresultaten die doorverwijzen naar verschillende profielen op Facebook en LinkedIn. Het is niet duidelijk welke profielen over jou gaan, omdat er vaak mensen zijn die dezelfde naam hebben als jij. Je kunt opvallen door een persoonlijke url te hebben (bijvoorbeeld: www.ikbenjaap.nl). Die kan dan automatisch doorverwijzen naar je persoonlijke LinkedIn profiel. Je kan zelfs ook een eigen simpele website inrichten die laat zien wie jij bent als professional. Bij ICT bedrijven kan je al voor een paar euro per jaar je eigen domein claimen en laten doorverwijzen naar jouw profiel.

Je eigen huisstijl
Verder is de huisstijl van merken erg belangrijk voor hun herkenbaarheid. Als je op de radio een nummer hoort wat ook in een tv commercial gebruikt, denk je waarschijnlijk meteen aan die commercial. Jij kan dit ook voor jezelf toepassen. Presenteer jezelf daarom ook constant op dezelfde manier. Kies een paar elementen die steeds terug komen, zoals standaard kleuren en een lettertype.  Breng die naar voren op alle middelen die je over jezelf maakt: je cv, de achtergrond foto van je LinkedIn, etc. Het is dus een goed idee om je CV bijvoorbeeld niet op te maken in een zwart-wit format.

Professionaliteit
Ten slotte lijkt professionaliteit wel voor zich te spreken, maar het is wel het belangrijkste element. Iedereen weet wel dat we ons netjes moeten kleden voor een sollicitatiegesprek en dat we geen vakantiefoto als profielfoto op LinkedIn moeten instellen. Maar besteed wel aandacht aan de details waar andere sollicitanten misschien net niet aan denken. Laat bijvoorbeeld professionele foto’s van jezelf maken en maak je eigen visitekaartje (in je eigen huisstijl). Er zijn waarschijnlijk veel andere studenten die hun oog hebben laten vallen op de vacature die je zo leuk vindt, dus het komt neer op de details. Merken denken na over hoe ze hun ‘customer touchpoints’ kunnen optimaliseren, dus ga ook na welke contactmomenten jij hebt met de recruiter of toekomstige werkgever en optimaliseer die.

Of nu organisaties of jijzelf een merk wilt uitdragen, het doel blijft hetzelfde: de doelgroep aanspreken en die aan je binden. Als je de genoemde elementen ook voor jezelf inzet als business professional, zal je zeker in het oog van een toekomstige werkgever springen. Zo kun je jezelf als merk uitdragen en het verschil maken.

​Bron: https://nl.pinterest.com/pin/170714642099787342/