Tips & tricks voor een perfect LinkedIn-profiel!

24 december 2021 door Lotte Stroeks - Integrand Utrecht

Vandaag de dag heeft iedereen wel eens gehoord van het fenomeen LinkedIn of maakt zelf gebruik van het social media platform. Zo biedt het ZZP’ers, ondernemers, marketeers, maar ook studenten enorm veel mogelijkheden op het gebied van netwerken, het vergroten van hun zakelijke zichtbaarheid en het verkleinen van de kloof tussen werkgever een werknemer. In 2020 telt het platform in Nederland 4,7 miljoen gebruikers, waarvan 771.000 Nederlanders LinkedIn zelfs dagelijks gebruiken. Daarvan is 47% van de gebruikers tussen de 20 en 39 jaar oud. Een leeftijdscategorie waar het merendeel van de studenten onder valt. Ook op het gebied van wereldwijd bereik scoort Nederland hoog. Zo staan we met 62% wereldwijd op de zesde plaats. 

    Kijkend naar bovenstaande cijfers kan logischerwijs beargumenteerd worden waarom het van belang is jouw persoonlijk profiel compleet en professioneel te houden. Hoe vollediger namelijk je profiel, hoe meer trefwoorden en zoekresultaten het oplevert en hoe groter je vindbaarheid voor recruiters of werkgevers. Daarnaast zorgt een volledig ingevuld profiel ervoor dat je je professionele loopbaan gemakkelijk kunt bijhouden en, indien nodig, actualiseren. Bij het compleet maken van je profiel zijn er een aantal aspecten van belang, die in dit artikel uitgelicht zullen worden.


 

Maak je profiel compleet

De volledigheid van jouw LinkedIn-profiel is cruciaal voor de eerste indruk die een bezoeker van jou heeft. Zo kan een incompleet profiel slordig en onprofessioneel overkomen. Daarbij draait het met name om het personaliseren van je pagina. 

 

Stap 1. Professionele foto 

Alles begint natuurlijk met een goede, professionele profielfoto. Gebruik daarbij geen filters of vakantiefoto’s, maar hou het formeel. Probeer een egale achtergrond te gebruiken en maak de foto van de voorkant. Draag daarnaast kleding die je ook naar werk of stage zou dragen met niet te opvallende printjes of afleidende accessoires. Kortom: hou het simpel, maar professioneel. Daarnaast is het een aanrader om te lachen op de foto. Dit oogt benaderbaar en straalt warmte uit. Ook is het van belang om aandacht te besteden aan de kwaliteit van de foto. Geef je bijvoorbeeld op voor een LinkedIn-fotoshoot event of laat een foto van je maken door een kennis met relevante fotografie-ervaring. 

    Naast je persoonlijke foto kan je ook nog een omslagfoto toevoegen aan je profiel. Dit is geen vereiste, maar kan een beter beeld geven van jou als persoon. Kies bijvoorbeeld voor een landschap, de stad waar je momenteel woont of een ander beeld dat jou karakteriseert. Door een omslagfoto toe te voegen trek je namelijk nog sneller de aandacht bij bezoekers van jouw profiel.  

 

Stap 2. De headline 

De headline is ook wel het korte stukje tekst dat wordt getoond onder je naam. Naast je profielfoto is de headline het eerste wat een recruiter of werkgever tegenkomt als hij jouw profiel opzoekt of je een bericht stuurt. Daarom is het dan ook belangrijk dat de headline duidelijk vermeldt wat je doet. Dit kan variëren van stage, tot een parttime bestuursjaar of je relevante opleidingservaring. 

 

Stap 3. Personaliseren van je URL-link 

Een andere manier waarop jij je LinkedIn-profiel kunt personaliseren, is door de URL van je profiel te veranderen door je voor- en achternaam in te voegen. De URL bestaat normaal gesproken uit een lange reeks van letters en cijfers, maar deze is aan te passen naar: www.linkedin.nl/voornaam-achternaam. Dit doe je door op de LinkedIn-homepagina op het pictogram ‘Ik’ en erna op ‘Profiel weergeven’ te klikken. Klik vervolgens op het kopje ‘Openbare profiel en URL bewerken’ dat verschijnt aan de rechterzijde van het scherm. Vervolgens kun je onderaan de pagina kiezen voor ‘Aangepaste URL bewerken’. Klik daarbij op het potloodje en haal de overige cijfers achter je naam weg. Het is een kleine aanpassing, maar juist daarom geeft het aan dat je oog hebt voor detail en nauwkeurig te werk gaat. Bovendien staat de nieuwe URL een stuk netter op je cv. Ook mooi meegenomen dus! 

 

Stap 4. Relevante werkervaring en opleidingsachtergrond

Met betrekking tot relevante werk- en opleidingservaring komt je LinkedIn-profiel enigszins overeen met je cv. Zo geven beide methoden je de mogelijkheid om aan te geven wat je voorheen hebt gedaan. Naast relevante werkervaring is een stage, vrijwilligerswerk of parttime bestuursjaar ook altijd van belang om te benoemen. Elke vorm van werk, dan wel vrijwillig, geeft namelijk inzicht in je ervaring tot nu toe en je vaardigheden en/of interesses. Daarbij kan het zeker een mooie aanvulling op je profiel zijn om bepaald vrijwilligerswerk of bestuurservaring nader toe te lichten. De kans dat een recruiter of werkgever (nog) niet bekend is met de studentenorganisatie- of initiatief waar jij je voor hebt ingezet, is namelijk aanwezig.  

Daar waar het bij relevante werkervaring juist een pré kan zijn om uit te wijden over persoonlijke werkzaamheden, is het bij opleidingsachtergrond juist key om het kort en bondig te houden. Daarmee bedoelen we: geef aan wat je hebt gestudeerd, van wanneer tot wanneer en aan welke onderwijsinstelling. Benoem natuurlijk wel eventuele minors of specialisaties, maar meer niet. Mocht je een opleiding niet hebben afgemaakt, maar bijvoorbeeld wel je propedeuse hebben gehaald, is dit ook zeker relevant om op je LinkedIn-profiel te zetten. Zo kan het laten zien dat je je bijvoorbeeld breed hebt georiënteerd.  

Met betrekking tot zowel je relevante werkervaring als je opleidingsachtergrond: zet bij beiden altijd je meest recente opleiding of werkervaring bovenaan. Je meest recente ervaringen zijn namelijk veel relevanter dan bijvoorbeeld een bijbaan die je vijf jaar geleden hebt gehad. 

 

Stap 5. Aanvulling op je opleiding: certificaten 

Naast je opleiding kan je in de loop der jaren ook cursussen, certificaten of workshops hebben gevolgd die bijvoorbeeld niet in het klassieke rijtje van “opleiding” passen. Deze kunnen worden toegevoegd onder het kopje certificaten. Daarbij is het wel verstandig om na te gaan wat relevant is te benoemen op een netwerkplatform als LinkedIn. Een taalcertificaat is over het algemeen relevanter om in je profiel te verwerken dan bijvoorbeeld een duikcertificaat. Maar: ook dit is geheel afhankelijk van je opleiding en werk. 

 

Stap 6. Vaardigheden 

Werkgevers en recruiters zijn op zoek naar personen waarvan de competenties aansluiten op hun bedrijfscultuur. Daarom kan het een mooie toevoeging zijn om een aantal persoonlijke vaardigheden te benoemen op je pagina. Bij vaardigheden kan je zowel programma’s als vakgebieden toevoegen. Dit kopje geeft je de mogelijkheid om zowel je hard skills als je soft skills, bijvoorbeeld programmeren enerzijds en integriteit anderzijds, te vermelden op LinkedIn. Daarbij is het belangrijk om een middenweg te vinden tussen te subtiel of te groot. Zo is tussen de vijf en tien vaardigheden  voldoende. Bij het kiezen van je competenties is het bovendien van belang om dicht bij jezelf te blijven. Kies de competenties die ook echt bij jouw karakter aansluiten en niet hetgeen waarvan jij denkt dat een werkgever het graag wil zien. Competenties zijn namelijk een weerspiegeling van je kwaliteiten. Dit betekent dat, indien een werkgever je selecteert aan de hand van je profiel, dit komt omdat hij of zij een match ziet tussen jou en het bedrijf. 

Het toevoegen van relevante vaardigheden doe je door weer naar “Profiel weergeven” te gaan. Vervolgens klik je op “Onderdeel toevoegen” en zoek je zelf de competenties uit die bij jou passen.  

 

Stap 7. Samenvatting toevoegen 

Wist je dat je onder het kopje ‘Info’ op je persoonlijke pagina een samenvatting kunt plaatsen? Het is een extra aanvulling op je profiel en daarnaast dé manier om jezelf voor te stellen. Het grootste gedeelte van je account is een opsomming van wat je hebt gedaan, ofwel je opleidingsachtergrond en werkervaring. De functie samenvatting biedt je echter de mogelijkheid om bezoekers kennis te laten maken met de persoon achter je prestaties. Schrijf bijvoorbeeld een stukje tekst over je sterke vaardigheden en wat je zoekt in een bedrijf. Op die manier krijgen recruiters al een beter beeld van wie jij bent en of jij binnen het bedrijf past. Daarbij is het belangrijk om niet in herhaling te treden. Schrijf dus geen samenvatting gebaseerd op informatie die bezoekers op andere plekken van je profiel terug kunnen lezen. 

Om een samenvatting toe te kunnen voegen op LinkedIn, ga je naar ‘Profiel weergeven’ en klik je op ‘Profielonderdeel toevoegen’. Onder het kopje ‘Info’ kan je vervolgens een persoonlijke samenvatting toevoegen. Het wordt zeker aangeraden om gebruik te maken van deze functie, juist omdat veel mensen het niet doen. Op die manier kan je dus nóg meer opvallen bij een recruiter. 

 

Stap 8. Zet je profiel op openbaar 

Tot slot: wil je door recruiters benaderd worden? Zet je profiel dan op openbaar! Op die manier heeft iedereen – niet alleen je connecties – toegang tot je profiel.   

 

Al met al blijkt uit bovenstaande tips dat er veel meer uit een LinkedIn-profiel te halen valt dan vaak op het eerste gezicht lijkt. Als student kan je namelijk echt uitblinken door jouw profiel te personaliseren en actualiseren waar nodig. En dat is niet onbelangrijk gebleken uit de hoge gebruikscijfers op landelijk en mondiaal niveau.