Vandaag de dag heeft iedereen wel eens gehoord van het fenomeen LinkedIn of maakt zelf gebruik van het social media platform. Zo biedt het ZZP’ers, ondernemers, marketeers, maar ook studenten enorm veel mogelijkheden op het gebied van netwerken, het vergroten van hun zakelijke zichtbaarheid en het verkleinen van de kloof tussen werkgever een werknemer. In 2020 telt het platform in Nederland 4,7 miljoen gebruikers, waarvan 771.000 Nederlanders LinkedIn zelfs dagelijks gebruiken. Daarvan is 47% van de gebruikers tussen de 20 en 39 jaar oud. Een leeftijdscategorie waar het merendeel van de studenten onder valt. Ook op het gebied van wereldwijd bereik scoort Nederland hoog. Zo staan we met 62% wereldwijd op de zesde plaats.
Kijkend naar bovenstaande cijfers kan logischerwijs beargumenteerd worden waarom het van belang is jouw persoonlijk profiel compleet en professioneel te houden. Hoe vollediger namelijk je profiel, hoe meer trefwoorden en zoekresultaten het oplevert en hoe groter je vindbaarheid voor recruiters of werkgevers. Daarnaast zorgt een volledig ingevuld profiel ervoor dat je je professionele loopbaan gemakkelijk kunt bijhouden en, indien nodig, actualiseren. Bij het compleet maken van je profiel zijn er een aantal aspecten van belang, die in dit artikel uitgelicht zullen worden.