Je werkt bij IRI, kan je me in het kort wat meer vertellen wat jullie precies doen?
“IRI ontvangt de wekelijkse kassadata per winkel van retailers in Nederland. Denk hierbij aan supermarkten, drogisterijen, benzinestations, slijterijen en pure E-com retailers. IRI verwerkt deze gegevens en levert vervolgens de marktdata, modellen, analyses maar ook de technologie om gegevens effectief te benaderen en daarmee actionable insights uit deze data te halen. Bijvoorbeeld op prijselasticiteiten, promostrategie of segment ontwikkelingen. Fabrikanten en retailers in de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) sector worden middels een samenwerking met IRI in staat gesteld de juiste tactische en strategische keuzes te maken. IRI faciliteert hiermee de informatiebehoefte die retailers en fabrikanten hebben. Een voorbeeld ter illustratie: Retailer A groeit met 3% in bier, maar dat zegt niet zoveel als je niet weet hoe de rest van de markt zich ontwikkelt. Als de rest van de markt 5% groeit in bier, blijft Retailer A achter t.o.v. de markt. Een simpel voorbeeld om te laten zien dat IRI houvast geeft aan retailers om performance te benchmarken: de fabrikanten krijgen middels IRI-data een volledig beeld van de FMCG categorie(en) wat de fabrikant kan gebruiken om de performance van zijn merken en producten te vergelijken met concurrentie. De fabrikant kan de retailer dan adviseren in welke beslissingen deze moet nemen op bijvoorbeeld assortiment, pricing of promostrategie. IRI-data kunnen ook middels IRI Technology gecombineerd worden met allerlei verschillende data sources om mogelijk verbanden tussen bijvoorbeeld sales, mediacampagnes, het weer en sociaaleconomische variabelen in kaart te brengen. Over ieder product of merk dat jij als consument koopt in een supermarkt of via een ander kanaal kan IRI in verschillende vormen een uitspraak doen”.
Wat hebben jullie als innovatief bedrijf te bieden aan jonge ambitieuze studenten?
“IRI is een organisatie die opereert in een snel veranderende markt. De datastromen zijn de afgelopen jaren explosief toegenomen en dit zal naar verwachting in de toekomst alleen nog maar groeien. Wat IRI interessant maakt is dat het een technologiebedrijf is dat constant pioniert en onderneemt met als doel IRI-klanten de juiste beslissingen te laten maken. IRI is interessant voor studenten en starters met interesse in FMCG, Marketing, Sales en is daarnaast ook voor data minded studenten een aantrekkelijke organisatie omdat het opereert op het snijvlak van Technology en FMCG. Daarnaast denk ik dat IRI veel potentie heeft voor jonge ambitieuze studenten omdat het een bedrijf is dat zelf de technologie ontwikkelt, veel talent en kennis intern heeft rondlopen en de juiste talentontwikkelingsprogramma’s heeft ontwikkeld om talent te laten groeien. De groeimentaliteit van IRI komt voort uit een ondernemersgedachte waarin je de vrijheid krijgt om zelf met ideeën te komen en ondernemend te zijn. Wij als IRI waarderen het heel erg als studenten hun nek uitsteken, meedenken, nieuwe verfrissende ideeën aandragen en nieuwe dingen willen proberen. Op die manier creëren we bij IRI een energiek team dat zin heeft om met elkaar te ondernemen, van elkaar wil leren, flexibel is en als gevolg daarvan succesvol presteert”.
Zelf ben je ook als stagiair binnengekomen bij IRI. Hoe is dat gelopen precies?
“Via via kwam IRI op mijn pad, ik wilde graag starten bij een organisatie waarin ik verschillende bedrijven kon leren kennen in FMCG. IRI was/is bij uitstek de partij die dit mogelijk kan maken. IRI was voor mij zo interessant omdat ik direct mocht en kon ondernemen in een organisatie met zoveel mogelijkheden op het gebied van technologie en data. Naast alle technologie en data zijn uiteindelijk de mensen de motor achter de organisatie en ook daar zag ik vanaf dag 1 een geweldige groep collega’s die met elkaar een doel voor ogen heeft: Fabrikanten en Retailers helpen met de beste Technology, Data & Analytics zodat deze betere beslissingen kunnen nemen. In het begin van mijn stage heb ik de fijne kneepjes van het vak geleerd waarna ik snel mijn kennis in de praktijk mocht gaan brengen. Ik ervaarde vanaf het eerste moment veel vertrouwen, autonomie en ruimte om dingen te proberen en te implementeren. Na ongeveer drie maanden stage heb ik de keuze gemaakt mijn carrière bij IRI te starten. Een keuze waar ik na 5 jaar IRI met veel plezier op terugkijk”.